Vitaliteit verbeteren
Gezond leven

Hoe kun je jouw vitaliteit verbeteren?

Je hebt er vast wel eens van gehoord, het begrip vitaliteit. Wellicht heb je het woord wel eens horen vallen op je werk, of er iets over gelezen. Deze week is het vitaliteitsweek. Daarom besteed ik in deze blog aandacht aan de betekenis van het woord vitaliteit, hoe je jouw vitaliteit kunt verbeteren en wat mijn eigen ervaringen zijn. Daarnaast kun je ook nog mee doen aan een leuke winactie in het kader van de vitaliteitsweek en twee heerlijke theesetjes winnen!

Wat is de betekenis van vitaliteit?

Veel vrouwen denken bij het woord vitaliteit aan gezondheid. Het heeft zeker wel overeenkomsten, maar toch is het niet hetzelfde. Als je het woord letterlijk neemt, dan betekent het woord ‘levenskracht’. In de huidige maatschappij heeft het woord een brede betekenis gekregen. Bij vitaliteit gaat het niet alleen over fysieke gezondheid, maar ook over mentale en sociaal-emotionele gezondheid. Al deze factoren hebben invloed op elkaar en hangen met elkaar samen.

Vitaliteit verbeteren

Wil je jouw vitaliteit verbeteren, dan hangt dit af van veel factoren. Denk bijvoorbeeld maar eens aan een periode waarin je veel stress ervoer. Grote kans dat je daardoor slechter ging slapen, met het gevolg dat je oververmoeid raakte. Zo zie je dat het niet altijd even eenvoudig is om jouw vitaliteit te verbeteren, omdat alle factoren zoveel invloed op elkaar hebben. Als je jouw vitaliteit wil verbeteren, kun je daarom het beste focussen op de factoren waar jezelf het meeste invloed op hebt.

Tips om jouw vitaliteit te verbeteren

Mijn ervaring is dat het niet altijd makkelijk is jouw vitaliteit te verbeteren. Erbij stil staan dat er iets moet veranderen is in ieder geval de eerste stap. Probeer daarnaast kleine stapjes vooruit te maken. Je kunt niet in een keer alles aanpakken, maar iedere stap is er een. Hierbij mijn tips hoe je aan jouw vitaliteit kunt werken.

1. Beweeg voldoende

Als werkende moeder met een gezin is het soms erg lastig om aan voldoende beweging te komen. Toch is dit ontzettend belangrijk. Probeer daarom een sportroutine te ontwikkelen zodat je sport en beweging in jouw agenda inplant. Dit helpt heel erg om aan voldoende beweging te komen en daardoor voel je je fitter en gezonder.

2. Eet gezond

Gezond eten klinkt heel simpel, maar dat is het helemaal niet. Toen ik bezig was met afvallen, kostte het me echt veel tijd om het nieuwe eetpatroon aan te leren. Daarom is het belangrijk met kleine stapjes te beginnen. Bijvoorbeeld door meer water te drinken in plaats van frisdrank, te gaan werken met een menuplanner of tijdens het koken alle ingrediënten af te wegen. Dit waren voor mij een aantal stappen die veel hebben geholpen om gezonder te gaan eten.

3. Slaap voldoende

Zorgen voor voldoende slaap is niet altijd makkelijk. Maar mijn ervaring is dat slecht slapen heel veel gevolgen kan hebben. Daarom is het heel belangrijk om hier goed bij stil te staan. Je kunt zelf veel doen om voldoende slaap te krijgen, ook al heb je een periode van stress. Lees voor tips en mijn ervaringen deze blog over beter slapen tijdens een periode van stress.

4. Zorg voor voldoende ontspanning

Zorgen voor voldoende ontspanning is ontzettend belangrijk en werkt stressverlagend. Plan dus voor jezelf voldoende ontspanningsmomenten in. Probeer hierbij schermen te vermijden. Een serie kijken kan ontzettend ontspannend werken, maar vaak heeft een activiteit zoals lezen een veel ontspannendere werking. Zo vind ik het zelf heel fijn om af en toe te kleuren in een kleurboek voor volwassenen. Het is een heel precies werkje om de kleurplaten in te kleuren, maar het geeft een heel ontspannend gevoel. Een half uurtje kleuren klinkt saai, maar mij helpt het echt om mijn hoofd leeg te maken. Probeer dus op een avond als de kinderen liggen te slapen een boek te pakken, in een bullet journal te werken of iets anders creatiefs te doen. Neem een kop thee, ga lekker op de bank zitten en pak dat boek uit de kast dat je al zo lang wilde lezen. Dit soort momenten helpen enorm om genoeg ontspanning te vinden.

5. Doe aan yoga

Sporten is natuurlijk erg gezond, maar als je niet zo’n sporter bent, denk dan eens aan yoga. Dit helpt je niet alleen je lichaam sterker en gezonder te maken, het werkt ook stressverlagend en ontspannend. Ik doe al heel lang aan yoga en merk ook dat het mij helpt om beter te slapen. Daarnaast maakt het je spieren sterker. Een van de grote voordelen is daarnaast dat het ook pijnverlagend kan werken. Ik heb heel lang last gehad van rugklachten, maar door yoga te doen, zijn deze klachten heel erg verminderd en heb ik er nauwelijks meer last van.

Winactie in het kader van de vitaliteitsweek

Deze week, van 19 t/m 25 september 2022 is het vitaliteitsweek. Wil jij ook jouw vitaliteit verbeteren en kun je wel een vitaliteitsboost gebruiken? Doe dan mee aan de winactie. Ik mag namelijk 2 lezers van mijn blog blij maken met een heerlijke theeset van RIES Herbel Tea. Je kunt één van deze twee setjes winnen:

Dit kruidenextract, in combinatie met de thee, helpt je om vitaler te worden. Ginseng verhoogt je fysieke en mentale prestaties en je energieniveau.

Dit kruidenextract, in combinatie met de thee, draagt bij aan een betere doorbloeding: het verhoogt de huidweerstand en zorgt voor een goed doorbloede huid door de positieve werking van kaneel.

Hoe kun je meedoen?

  • Reageer onder deze blog waarom je graag wil meedoen en welk theesetje je graag zou willen winnen.
  • Volg je Rosa Schrijft al op facebook of instagram of pinterest? Super! Zo niet dan zou ik dit erg leuk vinden als je dit doet, maar het is geen verplichting voor deelname.
  • Volg RIES Herbel Tea via facebook of instagram. Ook dit is geen voorwaarde voor deelname, maar wordt wel erg gewaardeerd.
  • Delen van dit bericht waardeer ik zeker, maar het niet verplicht om mee te kunnen doen. Vergeet mij niet te taggen!
  • Zorg dat je een geldig e-mailadres achter laat, zodat ik je een berichtje kan sturen.
  • De winactie duurt tot en met 14 oktober 2022.
  • De winnaars krijgen een persoonlijk bericht per email.

Dit artikel is in samenwerking opgesteld.

Foto van Pexels.

9 Comments

  • Mark

    Zo’n theesetje is mijn vriendin op het lijf geschreven! De allergrootste theeleut ever! Graag verras ik haar met de bijzondere eigenschappen van Oolongthee met het Warm & Relax kruidenextract, aangezien zij altijd koude handen en voeten heeft in deze tijd van het jaar!

  • Noortje

    Het was weer even goed en fijn om bovenstaande tips te lezen om mijn vitaliteit te verbeteren… inderdaad een hele uitdaging! Ik zou graag meedoen voor het setje “Vital”… nooit geweten dat Siberische ginseng de eigenschap heeft zich aan te passen aan de behoefte van je lichaam en je fysieke en mentale prestaties en je energieniveau verhoogt.

  • Charlotte

    Mijn moeder is pas geopereerd, 2 x opgenomen met een abces… ze kan wel wat vitaliteit gebruiken. Ik zou haar dan ook heel graag verrasen met de heerlijke Oolong & kruidenextract Vital.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.