Slaapproblemen bij kinderen, wat kun je er aan doen?
Opvoeding

Slaapproblemen bij kinderen: wat kun je er aan doen?

Als je een kind hebt dat slaapproblemen heeft, kan dit heel veel invloed hebben op alle gezinsleden. Ik vond het ontzettend moeilijk en lastig dat mijn dochter niet goed sliep. Daarom heb ik een blog gemaakt met mijn eigen ervaringen en enkele tips hoe wij met hier mee om zijn gegaan.

Een onrustige slaper

Mijn dochter heeft heel lang, tot een jaar of vier oud, slecht geslapen. Als baby was ze al een onrustige slaper die moeilijk in slaap kwam en vaak in de nacht wakker werd. Maar goed, veel ouders bleken hier ook tegen aan te lopen en ik accepteerde gewoon dat dit erbij hoorde in de babytijd. Toen Laura één jaar werd, dachten we dat dit vast beter zou gaan. Veel ouders vertelden ons dat hun kinderen naar mate ze ouder werden, geen slaapproblemen meer hadden. Wij hoopten hier ook op. Maar dit was niet het geval, het slapen bleef bij Laura een probleem.

Niet in slaap komen

Avonden lang waren we bezig met Laura in slaap te krijgen. Soms duurde het een uur, soms wel twee uur of langer voordat ze insliep. Het lukte haar gewoon niet om de slaap te pakken te krijgen. Het was geen onwil of vervelend gedrag, maar ze kon de slaap gewoon niet vatten. Het was voor ons erg belastend en het frustreerde me dat het ons niet lukte om Laura in slaap te krijgen. Ondanks alle slaaptips die wij opvolgden, zoals rituelen, nachtlampjes en speciale badjes voor het slapen gaan, bleef het inslapen voor haar een groot probleem.

Een vroege vogel

Daarnaast bleek Laura een vroege vogel. Iedere ochtend werd ze ook nog eens ontzettend vroeg wakker. En als ze dan wakker was, dan kwam ze niet meer in slaap. Ik weet niet meer hoe vaak we vroeg in de ochtend met haar buiten liepen naar het speeltuintje, omdat ze zo actief was dat we haar letterlijk ‘uit moesten laten’. Overdag was ze soms zo moe dat ze helemaal op was, maar een middagdutje wilde ze niet meer vanaf een jaar of 2, dus ook dat had weinig zin. Het was voor haar zelf dus ook een probleem omdat ze overdag vaak erg moe was en daardoor ook prikkelbaar.

Slaaptraining

Vanaf een jaar of 2,5 gingen we Laura actief leren dat ze langer moest uitslapen. Dit deden we met een slaaptrainer van Kidsleep. Deze fijne slaaptrainer hielp voor een deel bij het slaapprobleem van Laura. We oefenden heel veel met haar dat ze pas vanaf half 7 in de ochtend uit bed mocht. De slaaptrainer van Kidsleep konden we zo instellen dat het konijntje sliep tot half 7 en daarna pas wakker werd. Iedere keer als ze eerder wakker werd stuurde we haar terug naar bedje en als ze echt niet langer kon slapen, mocht ze stilletjes gaan spelen op haar eigen kamertje. Na veel oefenen lukte het om Laura wat langer door te laten slapen. Dit was voor ons een verademing dat we een uurtje langer door konden slapen in de ochtend. Voor haar was het ook duidelijk dat als het konijntje sliep ze nog langer moest slapen, dus dat was heel fijn. Voor ons was dit al een grote winst, want het vroege opstaan brak ons soms helemaal op en Laura was overdag wat fitter.

Naar de huisarts

Het in slaap komen bleef echter een probleem. Toen Laura vier jaar was zijn we er mee naar onze huisarts zijn gegaan. Op school klaagde de juf namelijk dat Laura overdag erg moe was, waardoor ze niet alert genoeg was in de klas en soms zelfs bijna in slaap viel. Ze had gewoon slaap tekort omdat ze in de avond te lang wakker bleef in bed en niet in slaap kon komen. Toen was voor ons de maat vol. We stapten naar onze huisarts, die gelukkig goed luisterde naar ons verhaal en ons doorstuurde naar het ziekenhuis om daar te bespreken wat we aan het slaapprobleem konden doen.

Het slaapmiddel melatonine

Een verpleegkundige heeft een paar keer met ons gesproken en adviseerde uiteindelijk in overleg met de kinderarts om melatonine te gaan gebruiken. In eerste instantie waren wij er erg huiverig voor. Ik voelde me slecht dat ik mijn kind vanwege slaapproblemen medicatie zou moeten geven. Maar na een goed gesprek, durfden wij het aan en gingen we het uitproberen. We volgden precies het advies op en we merkten bij Laura een enorm verschil. Ze kwam veel beter en sneller in slaap als we haar een tabletje melatonine gaven een half uur voor het slapen gaan. Voor Laura was dit heel fijn en voor ons uiteraard ook. Ook op school kregen we van de juf te horen dat ze merkte dat Laura veel alerter was en ook lekkerder in haar vel zat. De melatonine deed zijn werk.

Een goede slaper

Toen het een tijdje goed ging met het inslapen van Laura zijn wij langzamerhand de melatonine gaan afbouwen. We stopten eerst in het weekend met de melatonine en later gebruikten we het om de dag. Uiteindelijk konden we er helemaal mee stoppen. Dit ging goed. We merkte dat Laura zelf het vertrouwen had gekregen dat het lukte om goed in slaap te komen. Ze ging rustiger slapen en uiteindelijk was het helemaal niet meer nodig om melatonine te gebruiken. Het lukte haar om zelf goed in slaap te komen. Dat is op dit moment nog steeds het geval. Het enige wat we nu nog doen is als ze in bed ligt heel even bij haar in haar kamer blijven blijven zitten, maar het in slaap komen daar heeft ze nu geen enkele hulp meer bij nodig. Ze is inmiddels een goede slaper geworden, maar wel nog steeds een vroege vogel!

Vijf tips voor een goede nachtrust

Voordat wij naar de huisarts gingen hebben we heel veel geprobeerd. De slaaptrainer werkte bij Laura in ieder geval goed. Hierbij nog een aantal tips die wij hebben geprobeerd, maar wat helaas niet of onvoldoende hielp. Uiteraard kun je deze tips wel proberen bij jouw kind als het niet goed in slaap komt, want bij veel andere kinderen werkt dit wel goed. Hier komen vijf tips:

  • Zorg voor een vast bedritueel en ga op een vaste tijd naar bed. Ritme en regelmaat zorgt er voor dat jouw kind gewend raakt aan een vaste bedtijd en rustiger naar bed gaat.
  • Ga voor het slapen gaan rustig zitten en drink rustig een kopje thee met jouw kind. Neem geen zwarte thee. Er is speciale thee voor een goede nachtrust te verkrijgen die ook geschikt zijn voor kinderen.
  • Zorg er voor dat jouw kind voor het slapen gaan weinig prikkels krijgt, dus geen beeldschermen een uur voor het slapen gaan.
  • Doe samen met jouw kind ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan. Wij hebben dit ook een tijdje gedaan en merkte dat Laura het fijn vond om te doen, maar het werkte niet voldoende om zelf in slaap te komen. Ik gebruik het nu nog steeds bij Laura als ze onrustig is voor het slapen gaan.
  • Lees een boek voor het slapen gaan dat het in slaap komen bevordert. Dus geen spannende verhalen of verhalen die te veel prikkels opleveren, maar kies een boek dat rust en ontspanning oproept bij jouw kind. Er zijn speciale slaapboekjes verkrijgbaar. Een daarvan is het boek ‘het olifantje dat in slaap wil vallen’, een schattig boekje over Olivia het olifantje. Heel erg geschikt voor peuters en kleuters. Ik schreef er een recensie over op Mams at Work. Je kunt het artikel hier lezen.

Vraag hulp als het nodig is

Wat ik vooral belangrijk vind, is dat je als ouder echt hulp kunt krijgen als je kind zo slecht slaapt. Je hoeft echt niet te blijven tobben met een kind dat slecht slaapt. Dit kan lijden tot slaaptekort bij het kind en bij ouders en kan zelfs in erge gevallen lijden tot slecht presteren op school of moeilijk gedrag. Dit kan het hele gezinsleven beïnvloeden. Ik merkte bij mijzelf dat ik heel huiverig was om melatonine te gebruiken. Maar omdat het bij ons in zo’n goed overleg met goede begeleiding is gegaan had ik er vertrouwen in. Dat is uiteindelijk heel goed geweest. Mocht je dus met hetzelfde probleem zitten, ga naar je huisarts en vraag hulp. Dit is voor jouw kind en jezelf echt het beste.

Heb jij ooit te maken gehad met slecht slapen van jouw kinderen? Zo ja, wat heb jij toen gedaan?

Foto van Pexels

In dit artikel zijn affiliate links verwerkt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.